fredag 8. mai 2009

Scampisalat Biarritz




I dag sto en ny oppskrift for tur: Scampisalat Biarritz. Denne er også hentet fra en av mine favorittkokebøker, Fisk og Vin av Trond Moi og Toralf Bølgen. Den smakte helt fantastisk!

Dette trenger du til to personer:
20 kokte scampier (Jeg brukte faktisk ferdig-kokte, frosne. Det funket helt fint)
2 ss olivenolje
1 ts hakket, frisk ingefær (Jeg brukte den fine siden av rivjernet, da blir den så saftig og god)
salt og nykvernet pepper (For å være ærlig glemte jeg å bruke salt og pepper i dag, så her får dere prøve dere frem selv. Jeg synes uansett at det smakte veldig godt uten!)
2 avocadoer
1 tomat
1/2 løk (jeg hadde ikke vanlig løk i hus, så jeg brukte 2 sjalottløker i stedet)
1 hvitløkfedd
saft av 1/2 sitron
1 ss finhakket bladpersille
1 ss hakket koriander
1 ss sukker (det ser kanskje litt mye ut, men gir utrolig god og balansert smak!)
1 pakke ruccolasalat

Slik gjør du det:
1. Rens Scampiene: Ta hodet av og la halen sitte på. Mariner scampiene i olivenolje og ingefær i 5 minutter. Smak til med litt salt og pepper.
2. Del avocadoene i to, og ta ut kjøttet med en skje. Grovhakk kjøttet, og ha det over i en bolle. Ta vare på skallene.
3. Skjær tomaten i grove biter. Bland tomatbiter og avocadokjøtt sammen med finhakket løk og hvitløk. Hell over sitronsaft. Dryss over persille, koriander og sukker. Smak til med salt og nykvernet pepper.
4. Fyll avocadomassen tilbake i de halve skallene. (Som dere ser på bildet, har jeg brukt skåler i stedet for skall, og jeg inbiller meg at det ble lettere å spise det sånn.) Legg et skall eller en skål på hver tallerken.
5. Legg scampiene på toppen av avocadomassen.
6. Vend ruccolasalaten i ingefærmarinaden, og legg den på tallerkenene. Pynt med friske urter. Serves med nybakt brød og en skål med olivenolje (I mitt tilfelle, kun brød med smør på).

Vinanbefaling:
Bølgen & Moi anbefaler en tørr og middels fyldig hvitvin her, for eksempel en pinot grigio fra Nord-Italia. Vi har kost oss med Masi Masianco (2007). 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin