lørdag 16. mai 2009

Gnocchi med kremet tomat- og spinatsaus




Oppskriften er hentet fra et bra og inspirerende matblad som jeg definitivt kommer til å kjøpe igjen: BBC GoodFood. Bildet over er hentet fra mai 2009-utgaven.

Jeg var klar for å prøve noe nytt: gnocchi, som i følge oppskriften ble beskrevet som små potetklumper, og skulle være et godt alternativ til pasta. Derfor ble jeg litt skuffet da jeg kom til butikken og den eneste gnocchien de hadde var pastaskjell av durumhvete. Men godt ble det allikevel!

Dette trenger du til 4 porsjoner: 
  • 1 ss olivenolje
  • 2 fedd hvitløk, knust
  • 400 g hermetiske tomater, hakkede
  • 140 g mascarpone
  • 500 g gnocchi
  • 200 g babyspinat (eller vanlig spinat)
  • en håndfull basilikumblader
  • Revet parmesan til servering

Slik gjør du det:
  1. Varm olivenoljen i en stekepanne. Stek hvitløken til den er gylden, og ha så i tomatene. Smak til, og la det småkoke (eng. simmer) i 10 minutter. Rør inn mascarpone og la det koke i 2 minutter til.
  2. I mellomtiden koker du gnocchi etter anvisning fra pakken. Tilsett spinatet i siste liten. La vannet renne godt av, og ha gnocchi og spinat tilbake i gryten. Bland sausen i. Server straks, med basilikumblader og parmesan. Jeg brukte ostehøvel så det ble store og smakfulle biter.

Nå i ettertid har jeg funnet oppskrift på hjemmelaget gnocchi i Elises blogg, "Glade dager". Hele bloggen er forresten kjempefin og vel verdt en titt!

11 kommentarer:

  1. Nam, nam, så fin blogg! jeg håper det er greit at jeg linker til deg? Hege

    SvarSlett
  2. Åh, det er da en ære ;) Jeg synes at din blogg er kjempefin, og har meldt meg som en følger :)

    SvarSlett
  3. Hei Maria! Gnocchi er så godt at jeg skulle ønske det var å få kjøpt fersk i butikk. Det er jo ikke alltid en har hverken tid eller ork til å lage dem selv. Flott blogg du har, stå på videre:)
    Hilsen Elise

    SvarSlett
  4. Denne så herlig ut!!! Nå er jeg vegetar så da passer det ypperlig med litt ny input. Når det gjelder brosja på bloggen min så har jeg just lagt ut oppskrift. Du får ta deg en titt og se hva du synes, jeg er på ingen måte noen fullbefaren hekler, så jeg tror ikke den skal være spesielt intrikat denne brosja mi=)

    SvarSlett
  5. Jepp, Elises blogg er kjempefin! Jeg har aldri forsøkt å lage gnocchi selv, men det står på listen... Kan du ikke forsøke Elises oppskrift da, Maria - og så fortelle oss i en bloggpost hvordan det gikk! Det er noe heeelt annet enn de du får i butikken. Her i Belgia får man kjøpt fersk gnocchi i supermarkedene (samme pakker som fersk pasta), har du sjekket om de har det en litt større matbutikk der du bor?

    Janne

    SvarSlett
  6. Hei, Janne :) Hyggelig at du kikket innom bloggen min. Jeg tar utfordringen! Så får vi se hvordan det går, hehe..
    Jeg var på Ultra, som er den største butikken her i området. Det kan jo hende at jeg overså noen hyller.. Men nå som jeg har funnet Elises oppskrift vil jeg heller prøve den.

    SvarSlett
  7. Frk.Badegakk, så hyggelig at du kan finne litt vegetar-inspirasjon i bloggen min :) Jeg skal prøve meg på mønsteret til hekleblomstene dine, men spørs om det må vente til etter eksamen..

    SvarSlett
  8. Hva har du eksamen i? Jeg er bare nysgjerrig. Det er lett å bruke aaalt for mye tid på utenom-eksamensfaglige ting den siste tiden. Huset er vel aldri renere enn rett før eksamen ;) Men du får la bloggingen ligge litt også da - vi skjønner hvorfor du går under jorden! Lykke til! Når er den store dagen?

    SvarSlett
  9. Det er hyggelig at du spør :) Jeg holder på å avslutte min bachelorgrad i økonomi og administrasjon. Ja, det er sant at huset aldri er renere enn rett før eksamen :) Uff.... Og det blir ikke akkurat lettere å konsentrere seg om lesingen når jeg har en mann som jobber i skolen og dermed har FRI i dag og i morgen...menmen..

    Har skriftlig skoleeksamen i "Ledelse" førstkommende mandag, og skriver samtidig oppgave i "Organisasjon og ledelse av kunst og kultur" som skal inn 8. juni. Men etter det har jeg forhåpentligvis masse tid til blogging og annet kos!

    SvarSlett
  10. du får kjøpt fersk Gnocci på Gutta på haugen på St. Hanshaugen, Vespa på grunerløkka, og et sted som heter Fromageriet i oslo.=)

    SvarSlett

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin