onsdag 27. mai 2009

Laksepakke

Noe av problemet med matlaging synes jeg er at det alltid er så mange ingredienser som blir dårlige før du får brukt dem. Derfor har jeg blitt en stor fan av mine såkalte laksepakker. Her kan du tømme kjøleskapet ditt, legge det i aluminiumsfolie sammen med laks og litt krydder, og vips: en herlig, enkel middag! Det beste er selvfølgelig at det er så billig. Et stykke laks er i hvert fall nok for meg, og når du får fire laksefileter for rundt 30kr på Rema1000, sier det seg selv at det blir en rimelig middag!

Følgende hadde jeg i min laksepakke:
  • 2 poteter - i tynne skiver
  • 1/4 paprika
  • 1 tomat
  • 2 knaskerøtter - i tynne skiver
  • litt spinatblader
  • 1 laksefilet med skinn
  • litt rømme
  • hvitløkspulver, salt, pepper og urtegårdskrydder - friske urter er selvfølgelig enda bedre!
  • litt olje eller smør etter ønske
I utgangspunktet er det potetene som tar lengst tid. Dersom du forkoker disse, holder det med 20-25 minutter på 200 grader, alt etter hvor stor din laksepakke er. Ellers må du se an tiden litt!

Det finnes ingen begrensninger for hva du kan putte i: det er opp til fantasien og restene i kjøleskapet!

Musikkforslag: Jarle Bernhoft - In the street where the world passes me by
- den gamle vokalisten fra Span har virkelig truffet blink med denne sjangeren!

6 kommentarer:

  1. Jeg elsker slike "laksepakker".
    For en kjekk blogg du har. Må nesten linke til denne, for mattips elsker jeg. :)

    SvarSlett
  2. Kjempefin blogg! Jeg fant deg via Moderne Retro, og linker jeg også!

    SvarSlett
  3. Tusen takk! Maria og jeg setter stor pris på innspill, og ikke minst når folk liker det vi lager =) Vi har laget en gruppe som heter "Mat, vin og musikk" på Facebook - bare å melde seg inn!

    SvarSlett
  4. Hei Maria, selvsagt kan du ta sitatufordringen og legge det i en kommentar til meg! Og om du vil så kan jeg legge den som et eget innlegg og kalle det "Maria's sitater" :-)
    "Laksepakken" kommer jeg nok til å prøve meg på etterhvert også!

    SvarSlett
  5. Hei!
    Fin blogg dere har. Jeg lurte litt på om dere har tenkt å inkludere budsjett på innleggene som omhandler rimelige retter og type studentkokkelering? Kunne vært kjempeinteressant å se hva de egentlig koster per porsjon til slutt :)
    Janne

    SvarSlett
  6. Veldig bra forslag! Siden Maria og jeg begge er økonomer burde vi vel klare det!:)

    SvarSlett

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin