fredag 8. mai 2009

Laks med spekeskinke, hvitløkpotetstappe og rødvinssaus

Denne fiskemiddagen har blitt en slager hjemme hos oss, og er godt likt blant venner og familie. Jeg tar det som et stort kompliment at min lillebror, hvis favorittrett er pizza Grandiosa, også likte denne!

Oppskriften er hentet fra Trond Moi & Toralf Bølgens Fisk & Vin (Gyldendal 2006), men jeg har tilpasset den litt fordi jeg ikke fikk tak i hverken ørret eller taleggio-ost den dagen jeg skulle prøve oppskriften for første gang. Kontakt meg hvis du vil ha orginaloppskriften.

Dette er min versjon av hva du trenger til to personer:
600 g laksefilet uten skinn (den fryste fra Rema funker helt fint!)
400 g poteter
2 hvitløkfedd
3 ss smør
1 dl fløte
salt og pepper
spekeskinke (jeg bruker Strandaskinke fra Grilstad)

Rødvinssaus:
1 sjalottløk
2 dl rødvin
3 dl innkokt kjøttkraft (eller enklere: buljong)
1 ss smør
salt og pepper

Dette gjør du:
1. Begynn med sausen først, det er den som tar tid! Hakk sjalottløken og fres den i litt smør. Hell på rødvinen, og la det koke nesten tørt. Ha i kjøttkraften og reduser til ca halvparten. Rør inn smør, og smak til med salt og pepper. Helt til slutt pleier jeg å "blende" sausen så den blir glatt og litt mer fyldig, men det er vel egentlig bare smak og behag. Har noen ganger måttet spe med litt maizenna for å få riktig tykkelse.
2. Skrell potetene og grovhakk hvitløken. Kok poteter og hvitløk i usaltet vann til potetene er møre. 
3. Del fisken i fire like store stykker. Brett spekeskinke rundt hvert fiskestykke. Legg stykkene på en steikeplate, og steik dem midt i ovnen ved 180 grader  i 12-15 minutter.
4. Hell av vannet fra potetene, ha på smør og fløte, mos det hele og smak til med salt og pepper
5. Anrett potetstappen på tallerkener, legg fisken over den og fordel rødvinssausen rundt det hele.

Vinforslag:
Tips fra boken: "En svært saftig rødvin med minst mulig tanniner. Prøv en ung bardolino fra Nord-Italia"
 Denne gangen falt valget vårt på Bardolino Classico (kr 59,- fra Systembolaget) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin