lørdag 13. juni 2009

Kyllingruller med rotfruktpuré og kantarellsaus

Systembolaget har en snedig webtjeneste som de kaller "Drycknyckeln". Den består av en oppskriftsbank med ca 600 oppskrifter kategorisert etter hovedingrediens. Man kan søke i de ulike kategoriene, eller konkretisere navn på oppskriften eller ingrediens. Når man har valgt en oppskrift, får man forslag på hva slags drikke som passer til maten. Man kan også søke på drikke og få oppskrifter som passer til. Genialt!

Jeg brukte denne tjenesten for å finne noe som passet til Crozes-Hermitage, og valget falt på Kyllingruller med rotfruktpuré og kantarellsaus.

Denne gangen fikk jeg dessverre (eller heldigvis?) ikke tatt bilde av maten, derfor låner jeg bildet fra systembolaget.se:


Til 4 personer trenger du:
  • 4 kyllingfileter
Fyll:
  • 1/2 grønn paprika
  • 1/2 rød paprika
  • 1 ss hakket gressløk
  • 2-3 hakkede hvitløksfedd
  • 1 ss olivenolje
  • salt og pepper
Puré:
  • 200 g poteter
  • 2 gulrøtter
  • 2 pastinakker
  • 1 ts hakket persille
  • 1 ss smør eller margarin
  • 1 dl fløte
  • salt og pepper
Kantarellsaus:
  • 1 sjalottløk
  • 100 g ferske kantareller
  • 1 ss smør eller margarin
  • 3 dl fløte
  • salt og pepper

Slik gjør du det:

Fyllet:
  1. Skyll paprikaene, fjern kjernen og finhakk kjøttet. Bland paprikahakket med gressløk, hvitløk og olivenolje.Smak til med salt og pepper.
  2. Skjær et dypt snitt i kyllingfiletene og "flat dem ut". Fordel fyllet på filetene og rull sammen. Fest sammen med tannstikkere. Pakk rullene enkeltvis i aluminiumsfolie og legg på en stekeplate.
  3. Stek midt i ovnen på 225 grader i 20-25 minutter
Puréen:
  1. Skrell poteter, pastinakker og gulrøtter og skjær dem i terninger. Kok rotfruktene møre i lettsaltet vann.
  2. Mos rotfruktene med elektrisk visp eller potetmoser sammen med smøret. Spe med fløten, ha i persillehakket og visp til en luftig puré. Smak til med salt og pepper
Kantarellsausen:
  1. Skrell og finhakk sjalottløken. Rens soppen, og skjær den eventuelt i mindre biter.
  2. Fres løk og sopp sammen med litt smør i en panne. Tilsett fløten og la det putre i ca 5 minutter. Smak til med salt og pepper
Servering: Skjær kyllingrullen i biter og fordel på varme tallerkner. Anrett puréen og sausen ved siden av. (Jeg synes det var veldig vanskelig å skjære fine biter av rullene. Kanskje jeg ikke brukte god nok kniv... Vi får håpe at øvelse gjør mester, for dette kommer jeg til å lage igjen!)

Vinforslag: Dette er en smakfull rett, og du kan servere en krydret, fyldig rødvin eller en fyldig og smaksrik hvitvin.

3 kommentarer:

  1. Mange flotte matretter her, håper det er greit at jeg linker deg.

    SvarSlett
  2. For en fantastisk blogg! Jeg elsker mat og er veldig glad i å prøve nye oppskrifter, jeg er blitt en oppskriftoman etterhvert. Dette så utrolig godt ut!

    SvarSlett

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin