søndag 5. juli 2009

Laks med timian og crème fraîche

Nå i sommervarmen synes jeg det er kjempedeilig med fisk og lette retter. Dette har blitt en av mine favoritter. Dessverre har jeg ingen slavisk oppskrift da jeg ofte tar det litt på gefühlen, men jeg later som om det er årsaken til at det smaker så godt! Dette trenger du til fire personer:
  • 4 laksefileter
  • 1 boks crème fraîche original
  • fersk timian
  • en liten bunt med vårløk - i tynne ringer
  • olivenolje
  • sitronsaft - helst ferskpresset
  • salt
  • pepper
  • aluminiumsfolie
  • fersk tagliatelle
  1. Finn en ildfast form der det er plass til alle filetene. Riv av fire stykker aluminiumsfolie slik at du kan brette "skåler" hvor laksen og tilbehøret får plass. Husk at stykkene må være så store at de kan brettes rundt fisken for å lage fine laksepakker!
  2. Hell litt olje nederst i aluminiumsfolien og legg laksen med skinnsiden ned
  3. Fordél crème fraîchen i pakkene
  4. Legg en liten neve vårløk og fersk timian i hver av pakkene
  5. Press sitronsaft over
  6. Krydre med litt salt og pepper
  7. Du kan gjerne helle litt ekstra olivenolje over til slutt.
  8. Lukk pakkene godt og stek i ovnen på 200 grader i 25-30 minutter til laksen er gjennomstekt.
  9. Serveres med fersk tagliatelle til.
NB: Jeg pleier å ha ganske mye timian i mine pakker og spiser da ikke dette, men det gir en knallgod smak til resten. Dette kan forøvrig også lages på grillen :)

Vinanbefaling: Peth-Wetz Rosé d'une Nuit Spätburgunder Weissherbst 2008. Dette er en veldig lys rosévin med en herlig frisk og fruktig smak!

1 kommentar:

  1. Denne ble servert hos meg igår, kjempegod.
    Så til alle mat inntriserte, dette må dere prøve.
    Takk.

    SvarSlett

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin