fredag 7. august 2009

Ravioli fylt med ruccola, ricotta og chevré

Jeg har laget hjemmelaget pasta for første gang i mitt liv, og det blir nok ikke den siste. For dette var utrolig godt. Jeg må innrømme at det var mer tidkrevende enn jeg hadde trodd, og nesten litt skummelt siden jeg overhodet ikke følte meg trygg på hvordan resultatet ville bli. Men jeg synes resultatet ble veldig bra, og absolutt verdt innsatsen!


Dette trenger du for å mette to personer:

Pastadeig:
  • 3 dl hvetemel
  • 2 store eggeplommer
  • 1,5 ss olivenolje
  • 0,6 dl vann

Fyll:
  • 1 ss smør
  • 2 fedd finhakket hvitløk
  • 3 pakker ruccolasalat (legg av omtrent en halv pakke til servering)
  • 0,5 ts finrevet sitronskall (ikke mer, da blir sitronsmaken for intens)
  • 110 g chevré
  • 110 g ricotta
  • Litt salt og nykvernet pepper

Saus:
  • 30 g smør
  • 30 g pinjekjerner
  • 1 fedd finhakket hvitløk
  • 3 ss olivenolje
  • 1 ts sitronsaft (ikke mer, da blir sitronsmaken for intens)
  • Litt nykvernet pepper
Til servering:
  • ruccolasalat

Dette tok meg omtrent to timer å lage. Jeg regner med at det går kjappere neste gang når jeg er bedre kjent med hva jeg skal gjøre. Moralen er: Sett av god tid og kos deg på kjøkkenet.

Begynn med pastadeigen. Bland sammen alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin eller for hånd. Når deigen har begynt å samle seg tar du den ut og knar den godt i 8-10 minutter til den blir mer elastisk og smidig. Form den til en ball og legg den i en skål dekket med plastfolie i ca 30 minutter i romtemperatur. Da blir den bedre å jobbe med senere.

Mens deigen får hvile seg etter den tøffe behandlingen på bakebordet lager du sausen. Finn frem en gryte som er stor nok til å romme ruccolaen. Smelt smøret på middels varme og ha i hvitløk, salt og pepper. Stek hvitløken til den blir fin og gylden. Det tar ca to minutter. Det er lurt å røre hele tiden så den ikke svir seg. Ha så i ruccola og finrevet sitronskall. Vend godt rundt i gryta til all ruccolaen har "falt sammen". Det tar bare et par minutter. Så heller du alt over i en finmasket sil eller melsikt. Press ut all overflødig væske med baksiden av en treskje eller liknende. Til slutt finhakker du ruccolaen og blander den godt sammen med osten i en bolle.

Nå er det på tide å finne frem deigen igjen. Del den i tre og legg to av delene tilbake i bollen og dekk med plast. Dersom du har pastamaskin regner jeg med at du vet hva du skal gjøre. Jeg derimot, som ikke har gått til anskaffelse av en slik ennå, måtte finne frem kjevlet. Form deigglumpen du skal jobbe med til en pølse og begynn å kjevle ut til et rektangel. Pass på å ha nok mel tilgjengelig så ikke deigen setter seg fast. Det kan være lurt å snu den ofte. Deigen skal bli så tynn at du kan se hånden din gjennom den når du holder den.

Finn frem en teskje og legg små kuler av fyllet langs den nedre langsiden av pastarektangelet med 1,5-2 cm mellomrom. Pass på at du ikke legger det for langt ned sånn at det flyter ut når du presser sammen platen etterpå. Jeg lagde min ravioli ganske store, men føl deg fri til å lage dem mindre hvis du ønsker det.

Ta tak i den øverste langsiden, og brett forsiktig platen over fyllet. Press forsiktig med fingrene mellom kulene og bruk en stor kniv eller en deigskrape og skjær gjennom for å skille dem fra hverandre. Press så rundt alle kantene slik at ikke noe fyll pipler ut ved koking. Jeg brukte gaffel, men du kan også bruke fingrene.

Lag så klar sausen. Smelt smøret i en stor gryte eller panne. Stek pinjekjernene gyldne mens du rører så de ikke svir seg. Tilsett hvitløk, salt og pepper og rør til hvitløken er gylden. Ha til slutt i sitronsaft og olivenolje og skru ned varmen.

Kok opp vann i en stor gryte. Skru ned varmen og ha ca halvparten av ravioliene oppi. Vannet skal være bare såvidt over kokepunktet, og det er lurt å røre litt forsiktig så ravioliene ikke klistrer seg sammen. Mine ble ferdige etter ca 4 minutter. Ha dem så over i sausen og rør forsiktig så all raviolien får saus på seg. Gjenta prosessen med de resterende ravioliene.

Server med litt ruccolasalat og et glass rødvin.

TIPS: Dersom du ikke har tid til lage hele denne sulamitten på en gang, kan pastadeigen lages (men ikke kjevles ut) 6 timer i forveien og settes godt tildekket i kjøleskapet. Fyllet kan lages hele to dager i forveien, og ravioliene kan lages (men ikke kokes) 4 timer i forveien.

Vinforslag: Canti Negroamaro 2007 fra Italia. Pris 94,90.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin