fredag 10. desember 2010

Julekonfekt: Havregrynskuler

Å være borte fra familien i julen er litt spesielt. For å gjøre det litt mer hjemmekoselig har jeg laget mine favorittkaker og min favorittkonfekt sammen med en venninne, Camilla fra Danmark. Min absolutte favoritt er havregrynskuler som min mor lager hver eneste jul. Jeg ringte akkurat hjem og spurte om jeg fikk lov til å dele oppskriften med dere - og det fikk jeg! Til en stor porsjon trenger du:
  • 200 g lettkokte havregryn
  • 150 g Melange
  • 200 g sukker
  • 50 g bakekakao
  • 5 spsk kaffe (ferdigtraktet)
  • et par dråper mandelessens
  • Kokosmel
Start med å blande sukker og Melange sammen til det har en jevn konsistens. Bland deretter alle ingrediensene inn bortsett fra kokosmel. Du kan justere konsistensen ved å blande inn litt ekstra kaffe.

Når du har en jevn røre/deig/masse, ruller du massen til små kuler. Disse kulene rulles deretter i kokosmel slik at de ser ut som bildet over. Anbefaler å oppbevare havregrynskulene i et kaldt rom eller i kjøleskapet!

Drikkeforslag: Hjemmelaget rødvinsgløgg. Oppskrift følger snart!
Musikkforslag: Tine Thing Helseth med Mitt hjerte alltid vanker

Her er et bilde av resten av konfekten Camilla og jeg lagde!

2 kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin