fredag 10. september 2010

Argentinske empanadas

For øyeblikket befinner jeg meg i San Diego, California, og har skrekkelig dårlig samvittighet for antall bloggposter i det siste. I går tenkte jeg og min husvenninne, Melissa, at vi skulle gjøre noe med det! Vi lagde deilige argentinske empanadas. Selvfølgelig hadde vi et par hindringer å komme over ettersom oppskriften var med europeiske mål, og ikke amerikanske ounces og cups. Jeg har lagd argentinske empanadas flere ganger hjemme i Norge, og må si at de er en suksess hver eneste gang! Oppskriften fant jeg på Aftenposten, og deler min modifiserte versjon herved med dere.Til 10 empanadas eller 3-4 personer trenger du:
Deig:
  • 150 g usaltet smør
  • 5 dl hvetemel
  • 1 dl vann
  • 1/2 ts salt
Bland smør, hvetemel og salt sammen til en kornete blanding. Deretter tilsett det kalde vannet. Elt det sammen til en smidig deig, ta plast på bollen og la deigen stå i kjøleskap i 1-2 timer.

Fyll:
  • 500 g kjøttdeig
  • 1/2-1 løk
  • 2 kvaster stangselleri
  • 50-80g sorte oliven
  • 1 liten boks tomatpuré
  • 2 ss eddik
  • 2 ss worchestersaus
  • salt og pepper
  • 1 egg
Stek kjøttdeigen ferdig og tilsett deretter finhakket selleri, oliven og løk. La dette simre i 5-10 minutter før du tilsetter resten av ingrediensene. La dette simre videre i 10 minutter og smak til med krydderier.

Del deigen i ti like store deler og kjevl ut deigen slik at du har sirkler som er 2-4 mm tykke. Legg ca 2 ss av fyllet på ene halvdelen av deigen. Brett deretter over deigen slik at du har en halvmåne. Bruk en gaffel til å presse ned kanten av empanadasene. Før steking kan du pensle litt egg over kanten og eventuelt også litt på toppen.

Sett stekeovnen på ca 200 grader og stek i 15 minutter. Min erfaring tilsier at de trenger kanskje et par ekstra minutter med grillfunksjonen for å få en gylden farge. Pass likevel på at denne gyldne fargen ikke blir svart!

Server med salat til! Vi brukte to typer grønn salat, tomater, avokado, fetaost og oliven. Dette toppet vi med en dressing laget av olivenolje, balsamico-olje, dijon sennep, salt og pepper.

Drikkeforslag: Min nye favorittdrink er Pimm's Cup. En deilig, forfriskende drink laget av Pimm's (gin), sitronsaft, ingefærøl og agurkskiver

Musikkforslag: Anbefaler dere å sjekke ut det "Californske" bandet Edward Sharpe and the Magnetic Zeros

1 kommentar:

  1. Godt å se deg tilbake her! For en god ide! Dette skal jeg jammen lage til mine søte små. Takk.

    SvarSlett

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin