lørdag 30. oktober 2010

Glutenfri gulrotkake


Selv har jeg ikke glutenallergi, men har både en mor og en niese med glutenallergi. Det som er med glutenfri bakst er at det ofte blir tørt etter et par timer, eller rett og slett bare smaker vanvittig dårlig. Da jeg fikk besøk av moren min her i San Diego for et par uker siden, var gleden derfor stor da jeg klarte å omvende min fantastiske gulrotkake også til en glutenfri gulrotkake. Jeg trodde kaken skulle bli tørr og flat, men den ble faktisk høy og saftig! For å lage gulrotkaken, bruker du denne oppskriften, men bytter ut hvetemelet med en glutenfri melblanding. Jeg anbefaler Toros glutenfrie lyse melblanding eller Semper's Mix eller Fin Mix. De to siste nevnte får du kjøpt i Sverige, hvilket er et land der glutenfrie produkter generelt er billigere.

Håper at dere som har glutenallergi eller kjenner noen med glutenallergi prøver dette ut. Jeg setter stor pris på tilbakemelding dersom dere har andre gode glutenfrie oppskrifter på lur. Jeg vet i hvert fall at min niese på fire år ble svært lykkelig over å få litt 'spesialkake' =)

3 kommentarer:

  1. Hei.
    Hadde vært supert om dere meldte dere inn på FB siden " Vin & Mat inspirasjo "! Har et ønske om å samle mange mat bloggere som bidrar med innlegg....et slags Mat blad på nett:-) En fin anledning til å få flere lesere til siden deres også!
    Vi er her: http://www.facebook.com/siw.key1?success=1#!/pages/Vin-Mat-Inspirasjon/129816200410487?v=wall
    Blogg med samme navn, som suplerer hverandre.
    Ser dere har mye variert :-))

    Siw

    SvarSlett
  2. Flott blogg dere har, og kult at dere lager"studentmat" :)
    Hilsen Julie, www.noegodtpabordet.blogspot.com

    SvarSlett
  3. Her var det utrolig mange deilige oppskrifter! Forvillet meg inn, og nå er det nesten så jeg ikke kommer meg ut.. ;-)

    Om det er av interesse, så er min blogg glutenfri. Med andre ord har jeg har mange glutenfrie oppskrifter på lur, både kaker og litt av hvert av andre ting :-)

    SvarSlett

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin