tirsdag 1. juni 2010

Hjemmelaget nan

Jeg digger indisk mat. Og det aller beste jeg vet er nanbrød. Jeg bestiller ofte ett eller to når jeg er på restaurant, og synes det er skikkelig nedtur å spise nanbrød fra butikken. Overraskelsen var derfor stor da jeg testet ut hjemmelaget nan. Det var sååååå godt. Oppskriften fant jeg her, men jeg deler den med dere her. Nan betyr forøvrig brød, så når jeg skriver nanbrød, skriver jeg egentlig brød-brød.
  • 500 g hvetemel (ca 8 dl)
  • 1,5 ts bakepulver
  • 1 ts salt
  • 1 ss sukker
  • 1/2 pakke tørrgjær
  • 3 dl yoghurt naturel
  • 4 ss olje
  • 1 egg
Bland alt det tørre og tilsett deretter det våte. Elt til deigen er smidig. Bruk mel og yoghurt for å tilpasse konsistensen. Du kan godt bruke kalde ingredienser, men sett det i varmt vannbad for å heve. La det stå til heving i ca 30 minutter. Min deig hevet nesten ingenting, men ble likevel god og luftig under steking.

Sett stekeovnen på maks. Når den er varm skrur du på overvarme eller grillfunksjon.

Jeg brukte stekeplater uten bakepapir, men smurt med olje. Jeg fikk 8-10 nan ut av denne deigen. Du bruker hendene og strekker deigen ut til ønsket størrelse. Jeg liker nan sprøtt og tynt, så jeg hadde kun to nan per stekebrett. Stek brødene på nest øverste rille i 5-8 minutter. Pass på! Dette går lynkjapt! Smør brødene med litt smør, kanskje hvitløkssmør når de er helt ferske. Du kan også teste ut å ha for eksempel koriander eller hvitløk i deigen.

Serveres med en god indisk curry. Anbefaler Rogan Josh med lam på det varmeste!

Drikkeforslag: Indisk mango-lassi

Musikkforslag: Tøyen - India Pindia

4 kommentarer:

  1. Jeg er også veldig glad i naan når jeg er på indisk restaurant, spesielt med hvitløk og masse fersk koriander. Nam. :-)

    SvarSlett
  2. Åh, det er så godt med indisk mat!
    Og hjemmelaget naanbrød er kjempegodt:)

    SvarSlett
  3. Dette er en utrolig flott blogg, nyter å bla gjennom sidene :)
    Sweets2share.com
    Trine

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelige kommentarer :)

    SvarSlett

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin