mandag 18. januar 2010

Deep-pan pizza med kjøttboller og mozzarella


Ja, jeg vet det...jeg har vært altfor dårlig til å blogge. Sånt skjer når man blir seriøs student. I helga fikk jeg så lyst på pizza etter å ha sett en fantastisk oppskrift på Dinmat. Bildet er tatt derfra, siden jeg kun hadde stearinlys tent. Sucker for romance - I know! Jeg forandret den litt etter hva jeg hadde i skapet, siden jeg som student ikke orker altfor mange ingredienser. Til en langpannepizza trenger du:
Pizzadeig
  • Ca 500 g hvetemel (evt bytt ut med litt sammalt hvete)
  • 3dl lunkent vann
  • 1 pk fersk gjær
  • en klype salt
  • en ss tørket oregano
  • 2 ss olje
Kjøttboller
  • ca 400 karbonadedeig (annen kjøttdeig kan også brukes)
  • 4 hvitløksfedd
  • Timian, oregano, basilikum, salt og pepper etter ønske
  • 1 egg
  • 1-2 ss potetmel
Tomatsaus
  • 1 boks hakkede tomater
  • 1 ss sitronsaft
  • salt, pepper
  • fersk basilikum
  • oregano
  • 2 stk fersk mozzarella
  • fersk basilikum
  • cherrytomater og pinjekjerner kan også brukes hvis du vil!
Først starter vi med deigen. Bland ut gjæren i litt lunkent vann. Tilsett deretter resten av det våte og deretter det tørre. Elt deigen godt og la den heve i 30-45 min.

Så bør du lage kjøttbollene. Bland alle ingrediensene. Pass på at ikke potetmelet klumper seg da dette er svært ubehagelig å spise. Form små kjøttboller og stek dem i en panne på middels sterk varme. De behøver ikke være gjennomstekte, men bør bli gyldne.

Deretter er det klart for tomatsausen. Bland alle ingrediensene og smak til med krydder. I utgangspunktet skal sausen på bunnen etter du har kjevlet ut deigen i en langpanne. Likevel kan det være godt å vende kjøttbollene i litt av sausen - men da er det mulig du bør lage litt ekstra saus.

Fordel saus, kjøttboller, mozzarella og masse basilikum på deigen. Stekes på 225 grader i 15-20 minutter. Pass på at ikke osten blir brent!

Ølforslag: Under matlagingen koste vi oss med en Jule Avec som hadde overlevd julen. Med andre ord tok vi desserten før middagen, for denne ølen er helt fantastisk!

Musikkforslag: Pony the Pirate - This is our psychopedia! Fantastisk debutplate!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin