søndag 16. januar 2011

Thairuller med kylling


Oppskriften til disse kyllingrullene fant jeg i boken "Hjemmemat" utgitt av Spektrum forlag.

Jeg har laget den flere ganger, og med litt prøving, feiling og justering av oppskriften sier jeg meg svært fornøyd!

Retten passer fint som middag for to, eller som fingermat til flere..

Du trenger:
  • 300 g kvernet kyllingkjøtt
  • 1 ts malt spisskummen
  • 1 ts malt koriander
  • 2 ss søt chilisaus
  • 2 ss hakkede korianderblad
  • 50 g ferske brødsmuler
  • 2 flak butterdeig, tint
  • 1 egg, lett sammenpisket
  • 1 ss sesamfrø
  • ruccolasalat og søt chilisaus til servering

Slik gjør du:

Forvarm stekeovnen til 200 grader.

Bland kyllingkjøttet og alt krydderet sammen med brødsmuler i en bolle.

Del hvert butterdeigflak i to på langs, og kjevle delene ut igjen til opprinnelig størrelse. Fordel kjøttblandingen langs den ene kanten av hvert deigflak, og rull sammen som en pølse. Del hver rull i passelige biter og legg dem med skjøten ned på en stekeplate kledd med bakepapir. Pensle lett med det sammenpiskede egget, og dryss med sesamfrø.

Stek i 25-30 minutter, eller til rullene er gylne og gjennomstekte. Server med ruccola og søt chilisaus.

Vinforslag: Her må jeg atter en gang sette min lit til andres ekspertise, sitat fra www.vinmonopolet.no:
Sterkt krydret mat krever vin med konsentrasjon, fruktighet/sødme og høy friskhet. Vi sier at en vin er konsentrert eller har høy konsentrasjon når den har lang ettersmak. Chili og sterk mat demper vinens fruktighet og aroma i vinens ettersmak. Sødmen demper den sterke effekten av chili i munnen. Sødmen bidrar dermed til at vinen kommer tydeligere fram sammen med den sterke maten

Musikkforslag: CEO - All around


5 kommentarer:

  1. Mmmm, dette såg deilig ut:o)
    Eg har tenkt å prøve meg på eigenproduserte vårrullar i løpet av veka!! Blir spennande å sjå om ein får det til, he he

    SvarSlett
  2. Spennende :) Lykke til med vårrullene!

    SvarSlett
  3. Åhh, ser nydelig ut, må prøves ut :)

    SvarSlett
  4. Såg herlige ut. Skulle ønske jeg var flinkere til å lage mat. Jeg betalte 100 kr for passeprtout til alle 4 bildene. Det tror jeg er veldig billig.

    SvarSlett
  5. En lokal på varhaug. Marton Ueland heter han.

    SvarSlett

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin