torsdag 10. september 2009

Fantastisk fiskegrateng

Jeg prøvde meg på fiskegrateng for første gang i går, og det ble meget vellykket om jeg får si det selv! Jeg fikk dessverre ikke tatt bilder, men låner et fra www.jamieoliver.com, hvor jeg også fant oppskriften (jeg har riktignok modifisert den litegrann).



Til 4 personer trenger du:
  • havsalt og nykvernet svart pepper
  • 1 kg poteter, skrelt og kuttet i terninger
  • 1 gulrot
  • 3 selleristenger
  • 150 g jarlsbergost, revet
  • 1 sitron
  • 1/2 fersk rød chili
  • en god neve fersk dill, finhakket
  • 300 g laksefilet
  • 300 g filet av hvit fisk, for eksempel torsk
  • 125 g kongereker, renset. Originaloppskriften anbefaler å bruke rå reker, men jeg synes det fungerte fint med forhåndskokte.
  • olivenolje
  • valgfri salat til servering
Dette gjør du:
  1. Sett stekeovnen på 200 grader.
  2. Skrell potetene og kutt dem i mindre biter. Ha dem i kokende vann og kok i 12-15 minutter, til de er myke
  3. Finn frem rivjernet og riv gulroten, selleristengene og osten grovt. Riv sitronskallet og chilien på den fine siden. Finhakk dillen.
  4. Skjær fisken i "overkommelige" biter, og ha dem i en bolle sammen med rekene. Skvis sitronen, krydre godt med salt og pepper og hell litt olivenolje over. Ha i de raspede grønnsakene, dillen og osten og bland godt. Ha alt over i en ildfast form
  5. Når potetene er ferdige heller du av vannet i et dørslag og har potetene tilbake i gryten. Hell over godt med olivenolje, krydre med salt og pepper og mos potetene godt. Fordel mosen jevnt på toppen av fiskegratengen og stek i ovnen i ca 40 minutter.
  6. Server gjerne en grønn salat til.
Veldig enkelt og veldig godt!

1 kommentar:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin